Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Γλώσσα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Γλώσσα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 20 Μαρτίου 2017

Γ τάξη - Μαρουλοσαλάτα

Ήρθε η άνοιξη! 

Τα λουλούδια στον κήπο του σχολείου μας μοσχοβολούν. 

Τα μαρούλια και τα κρεμμυδάκια μεγάλωσαν και τα παιδιά καθημερινά ρωτούν, τι θα τα κάνουμε. 
Κανείς δε θέλει να κλειστεί στην αίθουσα, όμως το πρόγραμμα; 

Στη Γλώσσα μαθαίνουμε πότε χρησιμοποιούμε την προστακτική.

Στη Μελέτη Περιβάλλοντος συζητάμε για την πυραμίδα της διατροφής και αναρωτιόμαστε γιατί να τρώμε λαχανικά αφού δεν είναι νόστιμα. 


Έτσι ήρθε η ιδέα για ένα πάντρεμα! 

Να μάθουμε βιωματικά, δρώντας και διασκεδάζοντας! Αποφασίσαμε να φτιάξουμε και να φάμε μαρουλοσαλάτα στο σχολείο!!! Σηκώσαμε μανίκια και...

Κόψαμε τα μαρούλια και τα κρεμμυδάκια από τον κήπο
(να είναι καλά ο κύριος Γιάννης)...

  • Τα πλύναμε προσεκτικά 
  • Τα βάλαμε σε μια μεγάλη σαλατιέρα 
  • Ανακατέψαμε το βάζο με τα υλικά της "μυστικής συνταγής "νοστιμιάς" για σαλάτες (ελαιόλαδο,αλάτι, κρέμα βαλσάμικου και μέλι) 
  • Τα ρίξαμε στη σαλατιέρα 
  • Κόψαμε και το απαραίτητο ψωμάκι 
  • Σερβίραμε και...
Καλή μας όρεξη! 

Σε όλη τη διάρκεια οι  μαθητές έδιναν οδηγίες ο ένας στον άλλο σε προστακτική... πλύνε, σέρβιρε, μοίρασε αλλά και πιο ευγενικά σε οριστική... πλένουμε, ανακατεύουμε

 Στο τέλος συμφωνήσαμε ότι η σαλάτα ήταν πολύ νόστιμη. Μιλήσαμε για τα οφέλη των λαχανικών στη διατροφή μας και διαπιστώσαμε ότι διασκεδάσαμε πραγματικά.

Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017

Δ τάξη - Ελληνικά έργα σε ξένα χέρια

"...Τα γλυπτά του Παρθενώνα, η Αφροδίτη της Μήλου, η Νίκη της Σαμοθράκης, η Αρτεμις των Βερσαλλιών… Οχι, δεν βρίσκονται στην πατρίδα τους. Είναι σε χέρια ξένων και εκτίθενται σε ξένα μουσεία.

Πάνω από 8.500 ελληνικές αρχαιότητες ανυπολόγιστης αξίας βρίσκονται σήμερα σε πολλά μουσεία του εξωτερικού.Οι αρπαγές τύπου λόρδου Ελγιν, οι «σταυροφόροι»του Βατικανού,η μακρόχρονη οθωμανική κατοχή, οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του νεαρού ελληνικού κράτους, η παραδοπιστία κάποιων, τα κυκλώματα αρχαιοκαπηλίας και πολλοί άλλοι λόγοι συνετέλεσαν, ώστε πολλά από τα πιο όμορφα
επιτεύγματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης να βρίσκονται σήμερα «αιχμάλωτα» στα χέρια ξένων –και όχι ελληνικών– μουσείων..."
Συνδυάζοντας τα παραπάνω με την ιστορία της τάξης μας...το πήραμε απόφαση. Θα κάνουμε τη δική μας έκθεση της κλεμμένης κληρονομιάς μας, μέσα στην αίθουσα. 
Συνεργαστήκαμε, συσκεφτήκαμε και....συνδημιουργήσαμε.

Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2017

Α τάξη - Τα εγγράμματα και μαθηματικορθογραφικά βότσαλα!!!

Λοιπόν, λοιπόν...


Σε πολλές παραλίες της Ελλάδος υπάρχουν βότσαλα. Διάφορα βότσαλα. Μεγάλα, μικρά, στρογγυλά, οβάλ, λεία, λιγότερο λεία, άσπρα,
μαύρα, γκρι, καφέ... 


Υπάρχει μια μυστική παραλία όμως, όχι στην Αττική, που τα βότσαλα της συνεργάστηκαν με μια δασκάλα, που έκανε διακοπές και την έλεγαν Μάτα, αλλά δεν μπορούσε να ξεχάσει ότι ήταν δασκάλα.... και τους έμαθε γράμματα και αριθμούς!!! Βέβαια στη διάρκεια των μαθημάτων, τι συνειδητοποίησαν τα βότσαλα; 



Πως αν δεν συνεργαστούν τα γράμματα, είναι μόνο γράμματα...



Αν όμως συνεργαστούν, τότε φτιάχνουν λέξεις και οι λέξεις κάνουν προτάσεις, και οι προτάσεις γεννούν ερωτήματα που εξελίσσονται σε προβληματισμούς και οι προβληματισμοί βρίσκουν λύσεις στις απόψεις και οι απόψεις γίνονται ιδέες και οι ιδέες γίνονται πράξεις και οι πράξεις εξελίσσονται σε στάσεις ζωής...




Αυτά τα εγγράμματα και μαθηματικορθογραφικά βότσαλα, για να ευχαριστήσουν τη δασκάλα, τη Μάτα που τους έδωσε κι ένα διαφορετικό λόγο ύπαρξης,  τη ρώτησαν μια μέρα.... 



Τι μπορούμε να κάνουμε για σένα Μάτα, ώστε να σε ευχαριστήσουμε για τα γράμματα που μας έμαθες;



Η δασκάλα, σκέφτηκε δασκαλίστικα, ξανασκέφτηκε και ξανασκέφτηκε και τους απάντησε...


  - Θέλετε να έρθετε στο σχολείο μου και να με βοηθήσετε να μάθουμε ορθογραφία και μαθηματικά στους μαθητές μου; 

- Ναι ναι, είμαστε βέβαια πως θα περάσουμε καλά, Μάτα. Ερχόμαστε ερχόμαστε...

Τα βότσαλα καταχάρηκαν!!! Θα πάμε ταξίδι, θα πάμε ταξίδι φώναζαν με τις βοτσαλίστικες φωνές τους !!! Η δασκάλα βρήκε μια μη εκπαιδευτική σακούλα, επιβίβασε τους βοτσαλοταξιδευτές (ήταν κι επηρεασμένη από παλιότερο πρότζεκτ) και τους έφερε στην Αθήνα, στο Ηράκλειο συγκεκριμένα... 

Έτσι λοιπόν οι βοτσαλοταξιδευτές...  τό 'παν και τό 'καναν!!!

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017

project: "Βιβλία σε ρόδες"- Τάξεις Ε, Β, Α1, Α2, - Το παιχνίδι που ενώνει"

" Το παιχνίδι που ενώνει", είναι ένα ακόμα βιβλίο που μας έδωσε την ευκαιρία να συνεργαστούμε και να δημιουργήσουμε. Με την φαντασία μας σαν οδηγό και την διάθεση μας για κάτι διαφορετικό, φτιάξαμε μια μπάλα ποδοσφαίρου που ήταν ένας διαφορετικός πλανήτης, τρισδιάστατος, ο οποίος αποκαλύπτει ένα άλλο κόσμο χωρίς σύνορα και όρια όπου όλοι μαζί παίζουν, ζουν, αγαπούν, συνεργάζονται, προσφέρουν.
Τα παιδιά ενός ασπρόμαυρου κόσμου,που τον σχεδιάσαμε σε λευκό χαρτόνι με τη βοήθεια της κ. Αντριάννας, δασκάλας των εικαστικών στο σχολείο μας, αναρωτιόντουσαν γιατί
να υπάρχουν σύνορα αφού ζούσαν όλοι μαζί στον ίδιο κόσμο.


Στο βιβλίο μας, οι μαθητές αποφάσισαν ....να κόψουν τα σχοινιά που χωρίζουν τις δύο γειτονιές. Εμείς, οι μεγάλοι,  χαράξαμε με κοπίδι για να χαράξουμε τα δικά μας σύνορα, για να εμφανιστεί ένα καινούριος, ένας πρωτόγνωρος, ένας ενιαίος, ένας μονοιασμένος πλανήτης.


Σε αυτό τον κόσμο έπαιξαν και διασκέδασαν μικροί και μεγάλοι, είτε συμμετέχοντας είτε παρατηρώντας.



Οι μαθητές συνεργάστηκαν... με άσπρη κιμωλία, αλλά και κηρομπογιές και σχεδίασαν τους μικρούς μας ήρωες τόσο στον παλιό, όσο και στον καινούριο κόσμο.

Μας ενθουσίασε η προσπάθεια και συνειδητοποιήσαμε πως όλοι μ α ζ ί, παίζοντας, και μέσα από τη δημιουργία, μπορούμε να κάνουμε τον κόσμο μας, το δικό μας κόσμο, πιο όμορφο και να περνάμε όμορφα.

Powered by emaze

Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2016

project: "Βιβλία σε ρόδες" - Τάξεις Ε, Β, Α1, Α2, . Παιχνίδια

Τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ έφθασαν στο σχολείο μας!

Τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ είναι ένα πρόγραμμα που, μεταξύ άλλων, επιδιώκει να καλλιεργήσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και την πρακτική του δανεισμού. Τα 
ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ είναι μικρές, κινητές, θεματικές βιβλιοθήκες που φθάνουν στην σχολική τάξη, όπου παραμένουν για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές, όχι μόνο να διαβάσουν ή να ακούσουν τα βιβλία στο σχολείο, αλλά και να δανειστούν κάποια από αυτά.

Στην εποχή της κινούμενης εικόνας, που κρατά τα παιδιά μακρυά από το διάβασμα, τα 
ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ ενθαρρύνουν τα παιδιά να ενδιαφερθούν για τα βιβλία. Να τα διαβάσουν, να απολαύσουν τις εικόνες τους, να αναζητήσουν την συντροφιά τους, να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους προκαλούν και να τις συζητήσουν. Πολλές καλές συνήθειες που θα αναπτύξουν γύρω από το διάβασμα, θα τους συνοδεύουν στην ενήλικη ζωή τους.

Σας ευχόμαστε να απολαύσετε τη φιλοξενία των ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΕ ΡΟΔΕΣ στο σπίτι…μικροί και μεγάλοι μαζί!
Πληροφοριακά:
Τα βιβλία βρίσκονται κοντά μας από τις 2 Δεκεμβρίου 2016 και θα παραμείνουν έως τις 16 Φεβρουαρίου 2017. 
Υπεύθυνη προγράμματος: Μαρίνα Μέγγου
Συνεργασία: Έφη Κακαλέτρη 
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από τις τάξεις Α1, Α2, Β και Ε και έχει ως κεντρικό άξονα τα παιχνίδια. 



Ξεκινήσαμε.....
Παίξαμε,διαβάσαμε,συνεργαστήκαμε...


Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2016

Α τάξη - Τρώγεται το "είναι";

Χρησιμοποιήσαμε ζυμαρικά όχι για να ξεδιπλώσουμε το ταλέντο μας στη μαγειρική, αλλά για να εμπεδώσουμε τη λέξη  "είναι".

Είναι ... πράγματι μια λέξη που ακόμα μας δυσκολεύει να την καταλάβουμε ώστε να μπορέσουμε να τη γράψουμε. 


Τη μαθαίνουμε και αυτή ολικά, όπως το "έχει" και το "και".

Έτσι λοιπόν πήραμε χαρτόνι γράψαμε πάνω του τη λέξη με μαρκαδόρο και αφού βάλαμε κόλλα σχηματίσαμε με ζυμαρικά το ρήμα "είναι"!


Ήταν κάτι διαφορετικό, πρωτότυπο και διασκεδαστικό για μας, αλλά αν το βράσουν οι μαμάδες μας, δεν θα είναι νόστιμο!

Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016

Α τάξη - Επεξεργασία του "Εε"...

Οι μαθητές εντοπίζουν το γράμμα "Ε" στο κείμενο του μαθήματος και προσπαθούν να διαβάσουν κάποιες λέξεις. Στη συνέχεια γίνεται ανάλυση και σύνθεση της λέξης "έλα".

Οι μαθητές όμως, μαθαίνουν τη λέξη "έχει" ολικά. 

Πραγματοποιούνται προφορικές ασκήσεις για καλύτερη κατανόηση του. 
Π.χ. 
  • Τι έχει μέσα η κασετίνα σου; 
  • Τι έχει δίπλα του ο Γιάννης;
Καθένας το κατέγραψε σε χαρτί Α4, στο τετράδιο του, στον πίνακα.
Πήραμε τις πλαστελίνες μας και δημιουργήσαμε ένα τρισδιάστατο "έχει".. 
Παίξαμε με κάτι που μας άρεσε, αλλά και κατακτήσαμε κάτι, που νόμιζε πως θα μας δυσκολέψει!

έτσι δηλαδή...

δεν αφήσαμε όμως και τους γεωπίνακες ανεκμετάλλευτους....



Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2016

Α τάξη..παίζουμε, μαθαίνουμε, χαμογελούμε, δημιουργούμε, ανακαλύπτουμε, εκφραζόμαστε..


Μια νέα σχολική χρονιά μόλις ξεκίνησε!




Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα φιλικό και άνετο κλίμα μέσα στην ομάδα. Στη διαδικασία 
αλληλογνωριμίας μας, θέλουμε να νοιώθουμε άνετα.


Αποφασίσαμε λοιπόν, να παίξουμε παιχνίδια γνωριμίας από τη μια για να γνωριστούμε κι από την άλλη για να δημιουργήσουμε ένα θετικό κλίμα, μια ζεστή ατμόσφαιρα.




Επιλέξαμε μουσικά οργανάκια. Ένα τύμπανο και ξυλάκια. Ο καθένας μας έπαιξε ένα από αυτά και είπε δυνατά το όνομά του. 



Οι υπόλοιποι επανέλαβαν το όνομα του παιδιού κάνοντας παλαμάκια με τον ίδιο ρυθμό.


Στη συνέχεια όποιος έπαιζε το οργανάκι, το έδινε σε όποιο παιδί ήθελε ...αρκεί να θυμόταν το όνομά του!




Φτιάξαμε και αστεράκια από χαρτί και η δασκάλα μας έγραψε τα ονόματά μας.



Επιλέγαμε ένα από αυτά και αφού βρίσκαμε σε ποιον ανήκει το αστεράκι το βάζαμε μαζί στην πόρτα της τάξης.


Καλή αρχή σε όλους. 

Σάββατο 11 Ιουνίου 2016

Γ τάξη - Οι περιπέτειες του Οδυσσέα

Ακούσαμε για την περιπετειώδη επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη. Δεν την γνωρίσαμε, αλλά την περιγράψαμε, την αφηγηθήκαμε, και στοχεύοντας στη συναισθηματική έκφανση του μεγάλου ταξιδιού... ενεργοποιήσαμε την αχαλίνωτη παιδική μας φαντασία, με τη δημιουργία να είναι η φυσική της συνέπεια. 

Με τα πιο προσφιλή μας εργαλεία...τα χρώματα, εικονοποιήσαμε τις στιγμές που "είδαμε" με τα δικά μας μάτια.

Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε ήταν χαρτόνια Α3, ξυλομπογιές, μαρκαδόροι.



Για να λειτουργικοποιήσουμε τα έργα μας και για να μην περάσουν απλά στο αρχείο των δράσεών μας, τα πλαστικοποιήσουμε και τα κάναμε σουπλά.

Σάββατο 21 Μαΐου 2016

Γ τάξη - Ένα παραμύθι....

Στην ενότητα της Γλώσσας της Γ τάξης ''Του κόσμου το ψωμί'' εξοικειωνόμαστε με τα
λαϊκά  παραμύθια, παροιμίες, αινίγματα.


Αφού λοιπόν εξοικειωθήκαμε, αποπειραθήκαμε να συγγράψουμε τη δική μας ιστορία...με τη γνωστή μέθοδο....ομαδοσυνεργατικά.

Λάβαμε, βέβαια, υπόψη μας βασικές φράσεις για τη δόμηση της ιστορίας, που υπήρχαν στο βιβλίο.

Ξεκινήσαμε να γράφουμε στο τετράδιο μας,  αλλά η θέα ενός χαρτόκουτου που έφερε η δασκάλα μας, ήταν πρόκληση. Μια πρόκληση που δεν μπορέσαμε να αντισταθούμε. Μετά λοιπόν από τη σχετική ταξική δημιουργική αναστάτωση, προτείναμε να γράψουμε και να εικονογραφήσουμε πάνω στο κουτί, ώστε να δημιουργήσουμε ένα παραμύθι  ζάρι! 


Συμμετείχαμε όλοι στη συγγραφή και στην εικονογράφηση...! 


Στη συνέχεια διαβάσαμε μεγαλόφωνα  το παραμύθι σε ομάδες και το ηχογραφήσαμε.

Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

Γ τάξη - Παίξαμε, συνεργαστήκαμε, μάθαμε...

Πήραμε τα κλωστομόλυβα στην τάξη μας και ξεκινήσαμε να ζωγραφίζουμε ...




Θέλαμε να ζωγραφίσουμε μονοκονδυλιά.

Δεν ήταν τόσο εύκολο αλλά δεν σταματήσαμε να το προσπαθούμε. Φτιάξαμε σχήματα, σχέδια, γράμματα.

Γράψαμε το όνομα της δασκάλας μας.

Μας άρεσε πολύ, γιατί ήταν κάτι διαφορετικό και πρωτότυπο.



Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες των δύο ατόμων και παίξαμε ένα παιχνίδι αφής μιας και η ζωγραφιά είναι τρισδιάστατη. 
Στην αρχή φτιάξαμε μόνο σχήματα στη συνέχεια γράμματα και τέλος αριθμούς. Διασκεδάσαμε πολύ και μάθαμε πώς σημαντικό για να παίξουμε, είναι να σεβόμαστε τους κανόνες και τους άλλους.


Σάββατο 2 Απριλίου 2016

Γ τάξη - 2 Απριλίου - Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου

Κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου γιορτάζεται η παγκόσμια μέρα παιδικού βιβλίου, ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου παραμυθά Χάνσεν Κρίστιαν Άντερσεν.

Στο σχολείο, μας επισκέφτηκε η Πλανόδια Βιβλιοθήκη από το Δίκτυο Δικαιωμάτων του Παιδιού.





Στόχος της επίσκεψης ήταν η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών, για τον κόσμο των βιβλίων. Μέσα από βιωματικές δράσεις, τους δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουν παιδικά βιβλία, να αναγνωρίσουν τα δομικά στοιχεία που συνθέτουν ένα βιβλίο (εξώφυλλο,το οπισθόφυλλο την ταυτότητα του βιβλίου) και φυσικά να παίξουν!
Οι μαθητές, ως ανάμνηση της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα, πήραν από μια μικρή ιστορία για τα δικαιώματα του παιδιού.

Πλανόδια Βιβλιοθήκη


Μια Βιβλιοθήκη που ταξιδεύει χειμώνα καλοκαίρι, προσφέροντας στα παιδιά την ευκαιρία να ζήσουν στον φανταστικό και συναρπαστικό κόσμο των βιβλίων στο ύπαιθρο (πλατεία, αυλή σχολείου, δημόσιο κήπο, παιδική χαρά ).


Η Πλανόδια Βιβλιοθήκη είναι μια εφήμερη βιβλιοθήκη που μπορεί να διαρκέσει λίγες μόνο ώρες ή μια ολόκληρη ημέρα. Ταξιδεύει όπου την καλούν, φέρνει μαζί της πολλά βιβλία, παιχνίδια, παζλ και πολλές δραστηριότητες που τυλίγονται σε ένα πολύχρωμο ύφασμα με φυτά και πουλιά. Θεματικές ενότητες βιβλίων για τη Διαφορετικότητα, για τα Ζώα- Έντομα- Φυτά και τους Γίγαντες, Νάνους και Μάγισσες. Βιβλία χωρίς λόγια, για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά, εικονογραφημένα, λογοτεχνικά, γνώσεων που απευθύνονται σε διάφορες ηλικίες.

Τέσσερις στηλοθέτες, σκοινί, μουσαμάς, έναν πίνακα κιμωλίας, δάπεδο από χρωματιστό παζλ, μαξιλάρια, η σκηνή του μοναχικού αναγνώστη και μεγάλες φιγούρες που τη διακοσμούν: μια ψηλή καμηλοπάρδαλη, που είναι το σήμα της, ένα δέντρο, το παιδί-αναγνώστη , αφίσες, η σημαία της Πλανόδιας, κλπ.

Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

Καθημερινές λέξεις – φράσεις, με βυζαντινές ρίζες

Oι Bυζαντινοί, συχνά στους δρόμους και στις πλατείες διασκέδαζαν, παρακολουθώντας το
θέαμα της διαπόμπευσης. Οι κλέφτες, οι μοιχοί και οι μοιχαλίδες, οι δειλοί, οι μέθυσοι, οι αντάρτες, σημαντικά πρόσωπα που εξέπιπταν του αξιώματός τους όπως στρατηγοί, πατριάρχες, ακόμα και αυτοκράτορες, εξευτελίζονταν με την ατιμωτική αυτή διαδικασία.

Η διαπόμπευση ήταν πολύ συνηθισμένη, κάτι που αποδεικνύεται από το πλήθος των φράσεων που σχετίζονται με αυτήν.

Αυτός που επρόκειτο να διαπομπευτεί κουρευόταν. Σήμερα το κοντό μαλλί δεν έχει τίποτα το προσβλητικό, τότε όμως που οι πολίτες, εκτός από τους μοναχούς και τους κληρικούς, είχαν μακριά μαλλιά, το να παρουσιαστεί κάποιος κουρεμένος ήταν μεγάλη προσβολή.
Εκτός από αυτούς που πενθούσαν, μόνο οι τιμωρημένοι κουρεύονταν, για αυτό και η φράση «ο δείνα τυπτόμενος και κουρευόμενος, εξοριζέσθω».



Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, θα καταλάβουμε τις σημερινές φράσεις: "άντε πήγαινε να κουρευτείς", δηλαδή είσαι τόσο φαύλος, ώστε σου αξίζει να κουρευτείς.

Στη συνέχεια, αυτοί που επιτηρούσαν τους διαπομπευόμενους, για να προκαλέσουν το γέλιο των θεατών τους, τους άλειφαν με ασβόλη (καπνιά, φούμο) και από δω βγήκε η φράση «αποσβολώθηκα ή έμεινα αποσβολωμένος», δηλαδή, ντράπηκε τόσο πολύ ο άνθρωπος που τον διαπόμπευαν, όταν του άλειψαν το πρόσωπο με ασβόλη, ώστεV«αποσβολώθηκε, έμεινε αποσβολωμένος».

Την ασβόλη τότε την έλεγαν μούντζα (= μουντό χρώμα). Απ’ εδώ έχουμε την αρχή του ρήματος μουντζώνω ή μουντζουρώνω, καθώς και οι φράσεις: «έφυγε μουντζουρωμένος», δηλαδή ντροπιασμένος, «κοίταξε να μην με μουντζουρώσεις», να μη με προσβάλλεις, «έννοια σου κι εγώ σε βάφω», δηλαδή θα σε τιμωρήσω.


Και επειδή την ασβόλη, την αιθάλη, την άλειβαν στο πρόσωπο του «περιαγόμενου» παίρνοντας την με την παλάμη του χεριού και κατόπιν άνοιγαν τα δάχτυλα τους, γι’ αυτό και το υβριστικό σχήμα του ανοίγματος της παλάμης πήρε το όνομα μούτζα και το ρήμα μουτζώνω, που συνώνυμο του είναι το ρήμα φασκελώνω ή σφακελώνω.

Αντί για ασβόλη- καπνιά, μερικές φορές το πρόσωπου του τιμωρημένου το άλειφαν με μια ερυθρή βαφή. Από εδώ βγήκε και η φράση κόκκινος, θα σε κοκκίνισε ή είναι κοκκινισμένος, που το λέμε για τον απελπισμένο άνθρωπος που είναι στο χείλος της καταστροφής.

Αυτός που αποδεικνύεται αθώος, παρουσιάζεται στην κοινωνία με λευκό πρόσωπο, ενώ αντιθέτως ο ένοχος και ο διαπομπευόμενος με μαύρο. Γι αυτό λέμε σήμερα βγήκε ασπροπρόσωπος ή να με βγάλεις ασπροπρόσωπο ή κοίταξε να μη με μουτζουρώσεις, δηλ. να μη με κάνεις να ντραπώ για τη συμπεριφορά σου.

Τον ένοχο κατόπιν τον ανέβαζαν πάνω σε γάιδαρο, γυρισμένο ανάποδα και να κρατά την ουρά του ζώου. Από δω βγήκε η φράση «τον ανέβασαν στο γάιδαρο» και επίσης «νόμιζα ότι ήμουν καβάλα σε γάιδαρο» που δηλώνουν την ντροπή.
Τον περιφερόμενο όχι μόνο τον κορόιδευαν αλλά και για να γίνεται θόρυβος, του κρεμούσαν κουδούνια από το λαιμό του ή τον υποδέχονταν με κωδωνοκρουσίες. Έτσι έχουμε τις φράσεις «του βάρεσαν καμπάνες» και γρήγορα θα «ακούσεις την καμπάνα σου» δηλαδή την τιμωρία σου. Επίσης λέμε ¨του κρέμασαν κουδούνια» εννοώντας ότι τον τιμώρησαν, όταν μαθεύτηκαν οι πράξεις του.

Τέλος η διαπόμπευση στο βυζάντιο λεγόταν συγύρισμα και συγυρίζω. Από δω ασφαλώς βγήκε η απειλητική φράση "θα σε συγυρίσω".

«Εν Μέση Οδώ»


Πολλές φορές προτείνουμε να ακολουθηθεί η μέση οδός. Δηλαδή μια λύση μεταξύ δύο ακραίων προτάσεων.

Άλλες φορές όμως χρησιμοποιούμε την έκφραση "εν μέση οδώ", για να δηλώσουμε κάτι ανάρμοστο που έγινε δημοσίως. Στην ομιλουμένη λέμε «μεσ’ τη μέση του δρόμου» προφανώς μεταφέροντας το «μέση οδός» στη σημερινή γλώσσα. πχ. "Σταμάτα να φωνάζεις μεσ’ τη μέση του δρόμου". Η οδός όμως είναι η τυχούσα οδός; Είναι το ίδιο να πεις ή να κάνεις κάτι στην οδό Σταδίου ή σε κάποιο απόμερο συνοικιακό δρόμο; Επίσης οποιοσδήποτε και αν είναι ο δρόμος γιατί η μέση του να είναι πιο εκτεθειμένη από τις άκρες;

Περιτριγυρισμένη από επτά λόφους, η Κωνσταντινούπολη, όπως και η Ρώμη, διαιρέθηκε σε 14 περιοχές (ρεγεώνες- Lat. regione). Το κέντρο του παλαιού Βυζαντίου, το Τετράστοον, μαζί με τον κοντινό ιππόδρομο, επαναπροσδιορίστηκε αρχιτεκτονικά και μετονομάστηκε σε Αυγουσταίον, προς τιμή της Αυγούστας Ελένης, μητέρας του Κωνσταντίνου. Συνδυάστηκε με το νέο φόρο (αγορά) του Κωνσταντίνου, κοντά στον οποίο διακλαδωνόταν η Μέση οδός, ο κύριος οδικός άξονας της πόλης που οδηγούσε μέχρι την πρώτη Χρυσή Πύλη. Στη δυτική πλευρά του Αυγουσταίου βρισκόταν ο ναός ο αφιερωμένος στην Αγία του Θεού Σοφία, και στα ανατολικά ανεγέρθηκε το πρώτο μέγαρο της Συγκλήτου. Ανατολικά του ιπποδρόμου βρισκόταν το αυτοκρατορικό παλάτι.

«Μέση οδός» ονομαζόταν ο δρόμος που ξεκινούσε από το Μίλλιον, (εκεί ήταν η Αγία Σοφία, ο Ιππόδρομος, το Αυγουσταίο, τα Λουτρά του Ζευξίππου), και περνούσε από τον Φόρο (αγορά) του Κωνσταντίνου, το Τετράπυλον, τον Φόρο του Θεοδοσίου (ή του Ταύρου), τον Φόρο του Βοός, τον Φόρο του Αρκαδίου, την Παλαιά Χρυσή Πύλη των τειχών του Κωνσταντίνου, περνούσε από το Σίγμα και έφθανε μέχρι την Ξυλόκερκον [Πύλη] που λέγονταν και «Δευτέρα Στρατιωτική».

Ονομάστηκε προφανώς έτσι γιατί χώριζε στην μέση την Κωνσταντίνου Πόλη. Η «Μέση» [εννοείται οδός] είναι κύριο ουσιαστικό και θα πρέπει να γράφεται με κεφαλαίο Μ.

Είναι φανερό ότι ήταν ο πιο κεντρικός και πολυσύχναστος δρόμος της Κωνσταντίνου Πόλης. ‘Αρα ό,τι γίνονταν ή λέγονταν στη Μέση, "εν Μέση οδώ", δημοσιοποιείτο αμέσως.

Ας μην ξεχνάμε πως η Μέση περνούσε από μεγάλα και πολυσύχναστα φόρα (πλ. του λατ. forum αγορές). Συνώνυμο του «εν μέση οδώ» ήταν και το «θα τα βγάλω όλα στα φόρα» … και όχι «στη φόρα» όπως λέμε λανθασμένα.

Οταν κάποιος κάνει μια ξαφνική δημόσια εμφάνιση λέμε οτι «πετάχτηκε στη Μέση» ή "βγήκε στή Μέση". Αντίθετα η φράση «πρέπει να βγεί απ΄την Μέση» σημαίνει "πρέπει να πάψει να εμφανίζεται δημοσίως".

Είναι τύπος και υπογραμμός


Οι Βυζαντινοί έδιναν μεγάλη σημασία στην καλλιγραφία. Ο δάσκαλος έγραφε τον υπογραμμό, δηλαδή μια λέξη ή μια σειρά με καλλιγραφικά γράμματα. Τα παιδιά έπειτα προσπαθούσαν να μιμηθούν τα γράμματα του δασκάλου. Από την προσπάθεια αυτή των μαθητών, δηλαδή να μιμηθούν τον υπογραμμό, έμεινε μέχρι τις μέρες μας η φράση: «Είναι τύπος και υπογραμμός», που σημαίνειαυτό που αξίζει κανείς να μιμηθεί.

Φτου κι απ’ την αρχή

Όταν, στα βυζαντινά χρόνια, τελείωναν τα παιδιά την καλλιγραφία τους, έδιναν στο δάσκαλο την πλάκα, για να τη διορθώσει. Μετά τη διόρθωση ο δάσκαλος ζητούσε από τα παιδιά να την ξαναγράψουν. Επειδή πολλές φορές δεν είχαν σφουγγάρι, έσβηναν την πλάκα με τα δάχτυλα, αφού προηγουμένως τα έφτυναν. Από τότε επικράτησε η φράση: «Φτου κι απ’ την αρχή».

Τρώει τα νύχια του για καβγά

Ένα από τα αγαπημένα θεάματα των Ρωμαίων και αργότερα των Βυζαντινών, ήταν η ελεύθερη πάλη. Οι περισσότεροι από τους παλαιστές, ήταν σκλάβοι, που έβγαιναν από το στίβομε την ελπίδα να νικήσουν και να απελευθερωθούν. Στην ελεύθερη αυτή πάλη επιτρέπονταν τα πάντα γροθιές, κλωτσιές, κουτουλιές, ακόμη και το πνίξιμο. Το μόνο που απαγορευόταν αυστηρά ήταν οι γρατζουνιές. Ο παλαιστής έπρεπε να νικήσει τον αντίπαλό του, χωρίς να του προξενήσει την παραμικρή αμυχή με τα νύχια, πράγμα, βέβαια, δυσκολότατο, γιατί τα νύχια των δυστυχισμένων σκλάβων, που έμεναν συνέχεια μέσα στα κάτεργα, ήταν τεράστια και σκληρά από τις βαριές δουλειές που έκαναν. Γι’ αυτό λίγο προτού βγουν στο στίβο, άρχιζαν να τα κόβουν, όπως μπορούσαν, με τα δόντια τους. Από το γεγονός αυτό βγήκε κι η φράση «τρώει τα νύχια του για καβγά».

Παστρεύω


Το ρήμα αυτό, που σημαίνει σήμερα «καθαρίζω», προέρχεται από μικρής εκτάσεως αναγραμματισμό της λέξεως «σπαρτεύω», καθώς οι βυζαντινοί γιa να σκουπίσουν χρησιμοποιούσαν σάρωθρα φτιαγμένα από σπαρτά.

Λαβώνω

Η λέξη αρχικά δήλωνε τραυματισμό προερχόμενο από τις «λαβές» των παλαιστών. Αργότερα η έννοιά της έγινε γενικότερη.

Κουβέντα

Τον καιρό που η λατινική γλώσσα βρισκόταν σε ευρεία χρήση στο Βυζάντιο, η συνεδρίαση των δύο βουλευτικών σωμάτων του Κράτους ονομαζόταν «Cuventus». Έτσι προήλθε η λέξη «κουβέντα», που σημαίνει «συζήτηση».

Σκουλαρίκι

Όπως γνωρίζουμε, στην ελληνική γλώσσα, τα κοσμήματα των αυτιών (ώτων), ονομάζονται «ενώτια». Στο Βυζάντιο, οι άνδρες της φρουράς του Ανακτόρου φορούσαν τέτοια ενώτια. Επειδή οι ίδιοι ονομάζονταν «Σχολάριοι», τα κοσμήματα αυτά λέγονταν «σχολαρίκια ενώτια». Με την πάροδο του χρόνου, το ουσιαστικό «ενώτια» εκτοπίστηκε και ο επιθετικός προσδιορισμός «σχολαρίκια», παρεφθάρη σε «σκουλαρίκια».

Μακαρόνια

Δεν αντλούν την καταγωγή τους από την Ιταλία…! Από τα πανάρχαια χρόνια οι Έλληνες παρασκεύαζαν διαφόρων μορφών ζυμαρικά, κάποια από τα οποία αποκαλούσαν «μακαρία τροφή» ή «τροφή των μακάρων», δηλαδή αυτών που ζούσαν ευτυχείς μακρυά από τις λύπες. (Πρβλ. την «μακαρίνα», που παραδοσιακά παρασκευάζουν οι Πόντιοι).


Ψυχαγωγία

Κατά τη βυζαντινή εποχή, στα ορυχεία, άνοιγαν ειδικούς αγωγούς προκειμένου να αερίζονται οι στοές με καθαρό – ψυχρό – αέρα, σε αντίθεση με την αποπνικτική ζέστη που επικρατούσε στο υπέδαφος. Σήμερα η λέξη έχει και την ένοια της διασκέδασης.

Από την Πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλλα

Σήμερα η φράση αυτή χρησιμοποιείται ειρωνικά γιά να δηλώσει τις ασυναρτησίες που λέγει κάποιος. Φυσικά, σε καμμία περίπτωση δεν σχετίζεται με την… κανέλλα! Απλά ήταν ένα «κλισέ» που χρησιμοποιούσαν οι αγγελιοφόροι – αλλά και ο απλός κόσμος – γιά να ορίσουν σημείο συναντήσεως. Συνεπώς, το τμήμα «και στην κορφή κανέλλα» εσήμαινε: «και στην κορφή (του λόφου – η Κων/πολη είναι Επτάλοφος), κάν έλα (= αν μπορείς έλα)».

Του έψησαν το ψάρι στα χείλη

Όπως αναφέρει ο ιστορικός Θεοφάνης, στο Βυζάντιο κάποτε, ένας μοναχός, ονόματι Μεθόδιος, κατά την περίοδο της Σαρακοστής, συνελήφθη να τηγανίζει ψάρια μέσα σε μια σπηλιά, που ήταν κοντά στο μοναστήρι. Η πράξη του αυτή θεωρήθηκε μεγάλο αμάρτημα. Το ηγουμενοσυμβούλιο της μονής αποφάσισε να τον τιμωρήσει καταδικάζοντάς τον να του γεμίσουν το στόμα με αναμμένα κάρβουνα και να του βάλουν στα χείλη ένα ωμό ψάρι, για να ψηθεί! Η φράση λοιπόν έμεινε ως δηλωτική της άδικης ή υπερβολικής κακοπάθειας ενός ανθρώπου.

Να μου τρυπήσεις τη μύτη

Κατά τη βυζαντινή εποχή συνήθιζαν να τρυπούν τις μύτες των αιχμαλώτων (ανάμεσα στα ρουθούνια). Η φράση αυτή χρησιμοποιήθηκε σε παιχνίδια με στοιχήματα.

Ψάρι πλακί

Προέρχεται από την τακτική των βυζαντινών να ψήνουν τα ψάρια με λάδι σε «ρηχή» πλάκα.

Με το νι (Ν) και με το σίγμα (Σ)

Στη βυζαντινή περίοδο πολλές λέξεις κατέληγαν σε «ν» ή «ς» και εθεωρούντο γραμματικά πληρέστερες σε σύγκριση με εκείνες που δεν είχαν κατάληξη σε ένα από τα δύο αυτά γράμματα. Γι’ αυτό και ολοκληρωμένες φράσεις θεωρούσαν εκείνες που είχαν πολλά «ν» και «ς». Σήμερα η φράση έχει την έννοια της πληρότητας μιάς αφηγήσεως.

Λόγια της καραβάνας

Την εποχή εκείνη η λέξη «καραβάνα» ταυτιζόταν νοηματικά με τη λέξη «καραβάνι». Η φράση λοιπόν σημαίνει τα λόγια που εκστομίζονται άσκοπα, απλώς γιά να περάσει η ώρα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Πήγε η ψυχή μου στην Κούλουρη

Φράση με καταγωγή από την Αθήνα της κλασικής αρχαιότητας. Λεγόταν εν όψει σοβαρών κινδύνων ή λαχτάρας προερχομένης από φόβο, υπενθυμίζοντας τις αλλεπάλληλες φυγές των Αθηναίων αμάχων από την πόλη τους προς την Κούλουρη (Σαλαμίνα), κατά τις περσικές επιδρομές.

Θα σου αλλάξω την πίστη

Η έκφραση προέρχεται από τα δεινά των κατοίκων των ανατολικών βυζαντινών επαρχιών, που δεχόμενοι συνεχώς εισβολές από τις ορδές του Ισλάμ, αναγκάζονταν πολλές φορές να αλλάζουν την πίστη τους.

Οι παραπάνω αναφορές είναι ένα μικρό δείγμα της βυζαντινής παραδόσεως στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Είναι γενικώς παραδεκτό ότι η διαδοχή των γενεών βάζει τη δική της σφραγίδα εμπλουτισμού στο γλωσσικό μας αισθητήριο, που αντανακλά συνήθειες παλαιοτέρων εποχών. Άραγε, με δεδομένη τη δική μας σημερινή γλωσσοπενία, οι επίγονοί μας τι θα έχουν να θυμούνται από εμάς; Μήπως πράγματα που σχετίζονται μόνο με ξενόφερτους -και κατά το πλείστον βλακώδεις – νεολογισμούς;

Ας ελπίσουμε όχι…